Tryggare patientkontakt och ökad tillgänglighet i fokus på Moment BUMM i Vällingby
Moment erbjuder specialisttjänster inom psykologi/psykiatri, barnmedicin och neuropsykiatri inom ramen för sina mottagningar på flera orter i Sverige. Under året har organisationen arbetat med att effektivisera sin patientkommunikation med Doctrin. Moment Barn- och ungdomsmedicinsk mottagning (Moment BUMM) i Vällingby är en av de mottagningar som startar sin resa mot en mer tillgänglig och trygg kommunikation med sina patienter. Moment BUMM ser att digitala kontakter med förberedande anamnesupptagning kan bli ett sätt att komma närmare både patienterna och deras anhöriga.
Områdets samlingspunkt för barn och unga
Moment BUMM Vällingby är en specialiserad barn- och ungdomsmedicinsk mottagning inom Moment som verkar på uppdrag av Region Stockholm. Mottagningens grunduppdrag är inom barnmedicin. Dessutom utreder och behandlar Moment BUMM ADHD, är psykologstöd för de patienter som behöver psykologkontakt samt agerar som första linjens psykiatri till några vårdcentraler i närområdet. För fem vårdcentraler i närområdet är Moment BUMM samlingspunkten för områdets barn och unga med behov av specialistkompetens inom barn- och ungdomsmedicin.
– Vi har i grunden ett barnmedicinskt uppdrag och utför all typ av barnmedicin som kräver specialistvård för barn och unga, förutom sådant som kräver sjukhusvård. I uppdraget ingår psykologstöd och andra typer av professioner. Vi är ungefär 15 stycken medarbetare med läkare, sjuksköterskor, psykologer och medicinska sekreterare. Man kan säga att vi är mellannivån mellan vårdcentral och sjukhus för barn. Det innebär att vi har ett ganska stort, blandat uppdrag. Vi finns för barn i alla åldrar – från 0 till 18 år, berättar Kajsa Bergman, verksamhetschef på Moment BUMM.
Högt söktryck och oroliga anhöriga
Barn- och ungdomsmedicinska mottagningar upplever ett högt söktryck, och många patienter står i kö för att få sina diagnoser utredda och behandlade. Moment BUMM är inget undantag och står inför samma utmaningar.
– Vi har ett ganska högt söktryck på BUMM, och behöver jobba aktivt för att se till att patienterna hamnar på rätt ställe och värna om rätt vårdnivå, förklarar Kajsa Bergman.
Föräldrar som kommer till mottagningen känner ofta stor oro för sitt barn. För medarbetarna på Moment BUMM gäller det att snabbt kunna fånga upp, sortera och kommunicera med patienter som kontaktar mottagningen. Oavsett om det gäller astma, obesitas eller en neuropsykiatrisk utredning.
Mottagningen satsar helt på digital kommunikation
Just nu jobbar mottagningen med olika kommunikationsvägar, både digitala och analoga. På sikt hoppas mottagningen få bort de fysiska breven och satsa helt på information och kommunikation via SMS, Doctrin och telefon. Doctrin ska bli det främsta verktyget för säkra utskick, kallelser och löpande kommunikation med patienter.
Moment BUMM i Vällingby har nyligen påbörjat implementeringen av Doctrins plattform. För närvarande använder mottagningens medicinska sekreterare verktyget för att skicka kallelser och kommunicera med patienter via chatten
– Målgruppen, föräldrar till barn (reds. anm), är oftast lite yngre personer som har barn. Så vi har en bra målgrupp för digitalisering, säger Sofia Egerbrandt, medicinsk sekreterare och chefsstöd på Moment BUMM.
Utöver medicinska sekreterare, som hanterar ärenden och utskick i Doctrin, har en av läkarna och en av psykologerna börjat övergå till att jobba i Doctrin. Under hösten ska verktyget implementeras för fler av mottagningens medarbetare.
– Sofia fick vara först ut hos oss med att använda Doctrin. Våra första utskick var informationspaket för neuropsykiatriska utredningar. Det är sådant som behöver komma till patienterna i god tid innan de kommer till oss och som innehåller mycket information, däribland kallelse som behöver bekräftas. Tidigare behövde patienterna bekräfta sin tid i 1177, men nu kan de bara skriva i chatten i Doctrin – samma plats där de fick informationen. Bara där har vi tagit bort några klick, säger Kajsa Bergman.
Enklare att fånga upp ärenden, prioritera och fylla sena avbokningar
Med en fungerande digital ingång och smart anamnesupptagning med Doctrin blir arbetet med att snabbt kunna fånga upp oroliga föräldrar enklare. Tidigare kom det ibland patienter till mottagningen, som länge hade väntat på tid, och insåg först vid det fysiska besöket att de hamnat fel.
– Nu kan vi fånga upp de patienter som inte tillhör oss eller som inte går på de vårdcentraler som vi samarbetar med. Då kan vi direkt hänvisa dem rätt. Det gick inte tidigare. Då kom patienterna hit och först då insåg vi att det var fel, säger Sofia Egerbrandt.
Att använda en kommunikationsplattform för digital patientkommunikation har också gjort det enklare att få översikt över ärenden.
– Vi ser framför oss att vi kommer att kunna sålla och prioritera ärenden bättre. Rätt person hos oss ska få rätt ärenden, för då hanteras det snabbt och effektivt – och det blir bäst för patienten. Vi vill ha få och säkra kommunikationsvägar in. I Doctrin kan vi dessutom dela patientuppgifter, vilket patienterna ofta vill, berättar Kajsa Bergman.
Utöver att sortera och prioritera, ger chatten nya möjligheter att snabbt fylla de sena avbokningar som kommer in, vilket är mycket uppskattat av oroliga föräldrar som har barn med akut behov av hjälp.
– Vi har alltid en del sena avbokningar, och vi kan nu ge dessa till patienter med akut behov. Det är en win-win – föräldrar som är mycket oroliga för sina barn kan få omedelbart stöd, och vi lyckas minska våra luckor på ett bra sätt. Till exempel upplevs det väldigt positivt för patienten att de till exempel kan skriva in att “mitt barn mår mycket dåligt”, och att vi då kan erbjuda dem en akut tid, berättar Kajsa Bergman.
Om Moment – psykisk och fysisk hälsa till barn, unga och vuxna
Moment erbjuder specialisttjänster inom psykologi/psykiatri, barnmedicin och neuropsykiatri till företag, privatpersoner och offentlig sektor. Moment har mottagningar i Stockholm, Malmö, Borlänge och Umeå och genomför även konsultuppdrag i hela Sverige. Tillsammans jobbar 70 psykologer, specialistläkare och sjuksköterskor på Moment med att skapa psykisk och fysisk hälsa genom metoder som har tydlig förankring i vetenskap. Under året har Moments rullat ut Doctrin i sina verksamheter för att samla anamnesen inför vårdkontakter, ha möjlighet att chatta med patienter och hålla bättre videomöten.