Om Doctrin
Doctrin digitaliserar patientkommunikation och ärendehantering
Sedan 2016 använder vårdgivare Doctrin för att ge personcentrerad vård.
På Doctrin är vi övertygade om att bättre vård börjar med bättre kommunikation.
Kommunikationsplattformen har smart anamnesupptagning, digital triage, samarbetsverktyg samt chatt och videolösningar. Det skapar möjlighet att använda tekniken för att stärka, snarare än att ersätta, människorna i vården.
En förbättrad patientkommunikation kan öka tillgängligheten för patienter, främja en personcentrerad vård samt stärka samarbetet mellan kollegor och olika enheter.
Marknadsledande leverantör av digitala kommunikationslösningar för hälso- och sjukvården
Patientärenden
9 miljoner
vårdkontakter mellan patient och vårdgivare har skett i vår plattform.
Vårdeneheter
360+
vårdenheter använder vår plattform dagligen och det ökar ständigt.
PATIENTUPPLEVELSE
95%
av de patienter som söker vård i vår plattform upplever att de blivit bemötta med medkänsla.
Kort om Doctrin
Grundades
2016
Huvudkontor
Stockholm
Anställda
40 medarbetare
Hos oss jobbar bland annat
Läkare, sjuksköterskor, ingenjörer och ekonomer
Omnämnda i
Dagens Industri
Breakit
Dagens Medicin
Läkartidningen
Verksamma i
🇸🇪 Sverige
🇳🇴Norge
🇨🇿 Tjeckien
🇬🇧 UK
Trots att jag själv hade arbetat inom vården i 20 år upplevde jag hur utmanande det kunde vara att få kontakt med vården som patient. Frustrationen över hur svårt det var att förändra vården inifrån ledde till att jag sökte mig till Doctrin. Målet, som jag delar med alla som arbetar här, är att ge både patienter och vårdpersonal tillgång till modern teknik som gör vården smidigare och mer tillgänglig i vardagen.
– Anna-Karin Edstedt Bonamy, VD på Doctrin, specialistläkare och docent
Forskning genomförd på plattformen
Erfarenheter av digital kommunikation med automatiserade patientintervjuer och asynkron chatt i svensk primärvård: en kvalitativ studie.
Att implementera och integrera en digital patienthanteringsplattform i dagliga primärvårdsrutiner: en kvalitativ fallstudie.
Effekterna av automatisering av en patientcentrerad tjänst i primärvården gällande sjuksköterskors arbetsengagemang och utmattning.
Kontakt
Styrelse
Staffan Lindstrand
Styrelseordförande
Håkan Winberg
Ledamot
Henrik Brehmer
Ledamot
Emil Billbäck
Ledamot
Ägare
Doctrin ägs av medarbetare och nedan nyckelinvesterare
HealthCap
Capio
Swedbank Robur
Curus
Norron
Norrsken Foundation
Håkan Winberg
Ängelinvesterare