
WeMind ställer om för att öka tillgängligheten till vården genom digifysiska arbetssätt tillsammans med Doctrin
WeMind är idag Sveriges största privata vårdgivare inom psykiatri med 14 psykiatriska mottagningar runtom i landet. Med hjälp av Doctrin implementerar nu WeMind asynkrona kommunikationsvägar på hälften av sina mottagningar för att öka tillgängligheten och hjälpa fler patienter till vård.
För att öka tillgängligheten inom psykiatrin har Region Stockholm möjliggjort digitala distanskontakter inom psykiatrin. Nya vårdavtal skapar möjligheter att utveckla de digitala arbetssätten inom vården, vilket gör det möjligt att möta fler, öka tillgängligheten för patienterna och förenkla det kliniska arbetet. Vårdgivaren WeMind har tagit initiativ till att introducera fler digitala kontaktvägar för sina patienter. Sedan tidigare arbetar verksamheterna med digitala möten, men nu tar de nästa steg.
– WeMind och Doctrin tror att effektiv kommunikation med patienter leder till att fler patienter kan få den vård de behöver, snabbare. De har redan idag en mycket välfungerande verksamhet, med väldigt korta väntetider för patienter. Det ska bli spännande att se hur vi med Doctrins teknik och Weminds kompetenta team ytterligare kan öka tillgängligheten och se till att fler patienter kan få vård, säger Anna-Karin Edstedt Bonamy, VD på Doctrin.
För en del patienter är varje vårdkontakt avgörande, samtidigt som psykiatriska problem och funktionsnedsättningar kan göra det svårt att hålla tider och följa en vårdplan. WeMind arbetar efter målet att skapa en vårdprocess som säkerställer en hög digital tillgänglighet för patienten under hela behandlingen, även när patienten inte är på plats. Genom digitala kommunikationsvägar kan patienter både enklare och mer flexibelt kommunicera med sin behandlare. Det asynkrona arbetssättet bidrar till ökad tillgänglighet, mer förberedda besök och högre kvalitet i vårdmötet. Framåt blir verktyget även viktigt för att arbeta strukturerat med mätningsbaserad vård.
– Det här arbetet är en viktig pusselbit i att bygga en mer hållbar psykiatrisk vård, där vi kan ha tätare kontakter och agera snabbare vid behov. Digitaliseringen är inte ett mål i sig, utan snarare ett verktyg för att systematiskt tillgängliggöra oss. Sedan är det viktigt att understryka att digitala vårdkontakter inte passar alla patienter inom psykiatrin – men många, säger Paul Howard, affärsutvecklingschef på WeMind.
Doctrin möjliggör för medarbetarna på WeMind att arbeta effektivare genom att bland annat:
- Kommunicera asynkront med patienter via chatt
- Samla in information till utredningar med digitala formulär
- Skicka digitala kallelser och information till patienter inför besök
Presskontakt
Johanna Ahlberg
Head of Marketing and Communications
johanna.ahlberg@doctrin.se
+46 72 539 97 51
Om WeMind
WeMind är en av Sveriges största privata leverantörer av psykiatrisk vård. Idag ansvarar WeMind för delar av öppenvårdspsykiatrin i tre regioner: Region Stockholm, Region Skåne och Västra Götalandsregionen. Sammanlagt har de 14 mottagningar runt om i landet. WeMind är även verksamma inom områdena BUP i Region Kronoberg samt Individ och Familj och har flera HVB-hem och en behandlingsskola. WeMind har ca 450 anställda som hjälper drygt 23 000 patienter med behandling årligen.
Om Doctrin
Doctrin är Sveriges ledande kommunikationsplattform för vården. Plattformen är utvecklad tillsammans med Nordens största vårdgivare och hanterar över 2 miljoner patientärenden årligen. Resultatet är förbättrad medicinsk kvalitet, effektivare flöden och kommunikation, mindre stressad vårdpersonal och framför allt nöjdare patienter.