Capio växlar upp – från papperspost till proaktiv vård
Kronisk sjukdom förekommer hos nästan halva befolkningen och står för en majoritet av sjukvårds- och sjukförsäkringskostnaderna*. När kroniska sjukdomar lämnas utan rätt vård förvärras lidandet – och notan för både patient och sjukvård skjuter i höjden. Med nya arbetssätt och smart teknik som möjliggör digital patientkontakt tar Capio sig an en av primärvårdens svåraste utmaningar – Sveriges dolda vårdkö.
Sverige har en dold vårdkö som knappt syns i statistiken: en miljon svenskar lever med kroniska sjukdomar och riskerar att sakna uppföljning i tid på sin vårdcentral. Med nära 10% av Sveriges invånare som listade patienter har även Capio en stor grupp patienter som berörs av dessa utmaningar.
– Halva befolkningen har kronisk sjukdom, ofta flera sjukdomar. De flesta tas omhand i primärvården. Det är inte möjligt att hantera med manuella kallelselistor, uppföljningen sker därför ofta reaktivt via receptönskemål, säger Magnus Röjvall, Regional medicinsk chef, Capio Närsjukvård.
En tidskrävande manuell process är hanteringen av fysiska brev. Inför och efter besök kontaktas patienter med kallelser, remisser och provsvar, ofta genom fysiska brev som innebär stora portokostnader, långa ledtider och ett betydande klimatavtryck.
Från reaktiva till proaktiva vårdkontakter med Doctrin
Med ett tydligt mål att ställa om från reaktiv kommunikation via fysiska brev till proaktiv digital patientkontakt tog Capio sig an arbetet. Med kvalitetssystem, mjukvarurobotar och kommunikationsplattformen Doctrin har de effektiviserat och automatiserat. Informationen som tidigare delades via fysiska brev skickas nu digitalt i en kanal där patienten kan svara, ställa frågor eller bistå med ny information i realtid.
– Det är lättare att arbeta med vård efter behov om vi proaktivt och strukturerat bedömer behovet och inte kallar blint till besök. Många patienter tycker det är smidigare att formulera sina behov digitalt i lugn och ro, i stället för att få en stum kallelse till en besökstid som inte passar, säger Magnus Röjvall.
En pappersfri vision ger resultat
På drygt ett år har Capio Närsjukvård halverat sin användning av fysisk brevpost. Det har resulterat i färre bortglömda patienter och minskat antal fördröjda insatser.
”Övergången från fysiska brev till dynamisk digital kommunikation med Doctrins teknik har gett flera mervärden – från högre patientsäkerhet till större flexibilitet med lägre kostnader och minskad miljöpåverkan. Från en dold vårdkö med patienter i väntan på kontakt, till en mer proaktiv patientkommunikation där fler patienter följs upp i tid – och detta är bara början”, säger Magnus Röjvall.