3 anledningar att börja chatta med era patienter
Bättre vård börjar med bättre kommunikation. Att ta emot ett ärende digitalt och kommunicera med patienten via chatt skapar många fördelar inom vården – vi listar 3 anledningar varför ni bör hantera ärenden och kommunicera med era patienter via en asynkron chatt.
- Du slipper jaga patienter per telefon – patienterna slipper oro för missade samtal
Att återkoppla till patienter som kontaktat er verksamhet per telefon kan vara lättare sagt än gjort. Det kan vara utmanande för både dig och patienten att hitta tid för diskutera ett ärende och nästa steg. Med en asynkron chatt blir det lättare att kommunicera kring symptom, råd eller liknande. Du som vårdgivare svarar patienten när det finns tid och detsamma gäller för patienten.
- Du kan jobba hemifrån vid behov
Att hantera ärenden och chatta med patienter i en plattform skapar möjligheter för dig inom vården att arbeta på distans vid behov. Något som tidigare inte varit möjligt för många inom vårdyrket. En plattform för all kommunikation skapar även möjlighet att chatta medarbetare emellan om patientens ärende och behov.
- Ni samlar all information och kommunikation i en och samma vy
Med en asynkron chatt får du som vårdgivare tillgång till all information och kommunikation relaterad till patientärendet i en och samma chattvy. Inga fler lappar eller brev som behöver skickas mellan enheter och medarbetare. Allt som rör ärendet hanteras på en och samma plats.
Vinsterna med att anpassa kommunikationen till patientens behov är många – både för patient och medarbetare inom vården. Det finns ett flertal andra vinster med att ta emot ärenden via chatt. Ta reda på alla fördelar med att anpassa kommunikationen här.
Andra läser också
Kundberättelser
Primärvård
Specialistvård