Doctrins analys i Huvudsaken: Så upplever migränpatienter sin kontakt med primärvården
I det senaste numret av Huvudsaken, en tidning som ges ut av Svenska Huvudvärkssällskapet, presenteras Doctrins analys av migränpatienters upplevelser av vårdkontakten inom primärvården.
Analysen bygger på data från över 800 vårdkontakter där patienter sökt vård för migrän inom primärvården. Den lyfter bland annat patientnöjdheten inom patientgruppen samt hur många migrändagar migränpatienter uppger att de har varje månad. Dessutom redogörs för deras upplevelser av den behandling som erbjuds inom primärvården. Anna-Karin Edstedt Bonamy, VD på Doctrin, förklarar hur analysen har gjorts på anonymiserad data på gruppnivå.
– Vår plattform används av en stor del av de fristående vårdcentralerna i landet. När personer söker vård via vårdcentralens chatt får man svara på ett antal frågor om sitt sjukdomstillstånd helt enkelt, vilket genererar en automatisk journalanteckning som vårdpersonalen kan ta del av. Vissa delar av den här datan kan även sparas i anonymiserat format där man då till exempel kan se patientgruppens självrapporterade lidande vid sjukdom, hur svår smärta de har och hur pass nöjda de är med sin behandling, berättar Anna-Karin Edstedt Bonamy.
Något i analysresultaten som förvånade var att den stora andelen av de vårdsökande, cirka 40%, hade minst 8 migrändagar den senaste månaden.
– Man kan lätt tro att primärvården är någon slags ”light-instans” för migrändrabbade, men så är det ju absolut inte. Det här är patienter som i många fall skulle behöva få mer behandling, och i vissa fall skulle kvala in till specialistvården, fortsätter Anna-Karin Edstedt Bonamy.
I artikeln lyfts även möjligheterna kring digital kommunikation och hur det skulle kunna skapa ökad kontinuitet för de patienter som lider av migrän:
– Det handlar om att hitta kontaktmetoder i primärvården där man utnyttjar det faktum att när du som läkare känner din patient, då kan du ofta chatta tre minuter i stället för att ta ett 18 minuter långt läkarbesök. Du kan vid behov ringa upp dem i telefon för att du känner dina patienter och du styr din väntelista själv, menar Anna-Karin Edstedt Bonamy.