Mama Mia barnmorskemottagnings bästa råd till er som ska digitalisera delar av verksamheten
Sen 2021 erbjuder Mama Mia Barnmorskemottagning (BMM) Stockholm sina patienter en digital tjänst som kompletterar deras fysiska mottagningar. De digitala enheterna stöttar de lokala mottagningarna och gör verksamheten mer tillgänglig för patienterna. Via de digitala mottagningarna kan Mama Mias patienter idag få snabbare kontakt med Mama Mia och träffa en barnmorska online.
Katarina Nyström, tidigare verksamhetschef och barnmorska på Mama Mia Kungsholmen
Står ni inför en liknande resa? Här är tidigare verksamhetschefen och barnmorskans bästa råd till er som ska digitalisera en del av er verksamhet:
1. Lär känna systemet
Det tar tid att lära sig nya verktyg och det kan kännas ovant till en början. Se till att lära känna systemet och dess funktioner i den utsträckning det går innan ni lanserar plattformen för era patienter.
2. Sätt tydliga rutiner för arbetssätten
Förbered er på att det kan bli mycket ärenden i början. Se till att ta emot dem och förstå plattformen. När ni fått bättre förståelse för flödet kan ni sätta tydliga rutiner för arbetssätten framåt.
3. Sänk kraven och låt det ta tid
Medarbetare har ofta höga krav på sig själva och hur snabbt man ska förstå ett verktyg. Glöm inte att det tar tid att implementera nya arbetssätt. Det kan upplevas som mycket nya ord och ibland ett tekniskt språk som man inte är van vid. Säkerställ tillsammans internt att det finns ömsesidig förståelse för att det tar tid att lära sig nya arbetssätt.
Nyfiken på hur Mama Mia barnmorskemottagning digitaliserade delar av sin verksamhet? Ladda ner artikeln om hela deras digitaliseringsresa här.
Vill du veta mer om
- Hur det fungerar i praktiken
- Mama Mias råd till er som ska digitalisera delar av er verksamhet
- Fördelarna med att ge vård genom Doctrins plattform